לקולנוע ותקשורת

 

תיכון מקיף ו' באר-שבע

חטיבת לימודי טלוויזיה, צילום, קולנוע ותקשורת

מרכז: גואל דרורי

חיבור השאלון: נילי שפרוני

 

שאלונים לדוגמא

במבע קולנועי ותולדות הקולנוע

 

שאלות לחזרה

 

1. הגדירו מהו שוט מנקודת מבט

2. תארו שלושה אמצעים קולנועיים לעיצוב שוט מנקודת מבט והדגימו מתוך סרט

3. הגדירו מהי מיזנסצינה

4. תארו עיצוב מיזנסציה  של סצינה מתוך סרט והסבירו את ההיגיון של עיצובה

5. הגדירו מהי עריכה צולבת- עריכה מקבילה

6. תארו סצינה עם עריכה מקבילה והסבירו את הסיבה לשימוש בעריכה מקבילה בסצנה זו

7. הגדירו/הסבירו מהי עריכה אנליטית

8. הביאו דוגמא מתוך סרט לשימוש בעריכה אנליטית

9. הסבירו מהו חיתוך מחוץ לסצינה

10. הביאו דוגמא לחיתוך מחוץ לסצינה מתוך סרט

11. הסבר מהי עריכת מונטאז' ובמה היא שונה מעריכה אנליטית

12. הביאו דוגמא לשימוש בעריכת מונטאז' מתוך סרט

13. כתבו מהם אמצעי המבע הקולנועיים. נתחו סצינה על פי מרכיבי המבע הקולנועיים, הסבירו את

     תרומתם לעיצוב הרעיון של הסצינה

14.הסבירו את תרומתם של האנשים הבאים להתפתחות השפה הקולנועית: מלייס (=מלייה), לומייר,

     גריפית, פורטר, אייזנשטיין , פודובין, צ'פלין

15. הסבירו מהו ג'אמפ קאט. הדגימו והסבירו שימוש בג'אמפ קאט מתוך סרט

16. הסבירו מהו דימוי קולנועי. הביאו דוגמא לשימוש בדימוי קולנועי מתוך סרטו של צ'פלין : "זמנים

      מודרנים" מתוך סצינת המדרגות ב"אוניה פוטיומקין"

17. הסבירו מהו פס קול סינכרוני, מהו פס קול לא סינכרוני, והביאו דוגמא מסרט לשימוש בפס קול

       לא סינכרוני

19. הדגימו מתוך סרט כיצד עריכה יוצרת זמן קולנועי.

20. הסבירו ממה מורכבת השיטה ההוליוודית (שיטת האולפנים, שיטת הכוכבים, עבודה על פי ז'אנרים)

21. כתבו מהי תרומתו של האקספרסיוניזם הגרמני להתפתחות השפה הקולנועית.

22. תאר ארבעה ניגודים בסצינת המדרגות ב"אוניה פוטיומקין" של אייזנשטיין

23. הסבירו והדגימו את השימוש ב"VOICE-OVER

24. הסבירו מהו קונפליקט. הדגימו איזו ביטוי קולנועי הוא מקבל בסצינה מתוך סרט

25. הסבירו מהו שוט מכונן ומה תפקידו

 

 

שאלות שהופיעו באתר עמל-נט על ידי האחראים לכתיבת הבחינה:

26. נתח סצינה מתוך הסרט "זמנים מודרנים"/ "אורות הכרך" של צ'פלין תוך התייחסות לכל מרכיבי

     השפה הקולנועית

27. כיצד באה לידי ביטוי נקודת המבט של הגיבור בסרט החלון האחורי של היצ'קוק בסצינת הפתיחה

28. אילו זרמים בקולנוע פותחו על ידי האחים לומייר ואילו על ידי מלייס, הבא שתי דוגמאות מכל אחד

29. באילו מרכיבים של השפה הקולנועית משתמש איזשטיין כדי לספר את הסיפור בסצינת המדרגות בסרט

      אוניית הקרב פוטיומקין. ציין לפחות שלושה מרכיבים תוך שימוש בדוגמאות מהסצינה

 

ולסיום: לא לשכוח ללמוד את מילון המושגים מתוך עושים סרטים

 

 

פילמוגרפיה: אני והחבר'ה, הסנדק 1, אוניית הקרב פוטיומקין, החלון האחורי, זמנים מודרנים, עד כלות הנשימה

 

 

 

מחוון לבחינה במבע קולנועי – נילי שפרוני

 

שאלה 1:

א. הסבר מהו שוט מנקודת מבט

. שוט מנקודת מבט:       point of view shot

שוט המצלם פעולה, דמות, חפץ או חלל מנקודת מבטה של דמות   המופיעה בעולם הבדיוני של הסרט,  כפי שניתן לעצב באמצעי מבע קולנועיים.

בשוט מנקודת מבט  הצופים  "רואים" דרך עיניה של אחת הדמויות בסרט. מטרתו של צילום מסוג זה להעמיד את המצלמה, ובאמצעותה גם את הצופה בסרט, במצב הפיסי והנפשי של הדמות, ולאפשר לצופה "לראות דרך עיניה".

שימו לב להבדל בין שוט מנקודת מבט לנקודת מבט: דרך נקודת המבט של מי מסופר הסיפור של הסרט. בסרט "אני והחבר'ה" אנחנו שומעים את הסיפור מנקודת המבט של גורדי, גיבור הסרט. בהתאם לזה מלווה הסרט בפרשנות ובסיפור שלו ב VOICE-OVER.

 

ב. תאר שלושה אמצעים קולנועיים דרכם באה לידי ביטוי נקודת המבט של גיבור הסרט "החלון האחורי" בסצינת הפתיחה

. בסרטו  של היצ'קוק "החלון האחורי" (1954) הצופה צמוד לנקודת  ראותו של ג'ף.

שלושה אמצעים קולנועיים דרכם באה  לידי ביטוי נקודת המבט של הגיבור בסרט בסצינת הפתיחה:

1. צילום: האופי החזותי של הצילומים: כל ההתרחשויות בדירות השכנים מצולמות מזווית צילום, גודל מיסגור, וקצב תנועה שמתאימים לראייתו של ג'ף.  (לונג שוט, זווית גבוהה כשהוא מתבונן על ההתרחשות על הקרקע)

2. משחק:  תגובת הדמות, הבעותיה, התרגשותה, התעניינותה הם בהתאם למה שהיא רואה ומה שאנחנו רואים על גבי המסך. למשל הבעת הפנים שלו המעידה על עניין וסקרנות דרך תנועות ראשו העוקבות אחר הזוג המתווכח. (ואפשר לצרף לכאן גם תנועת מצלמה- פאן)

3. עריכה:    דיוק החיתוך בין המבטים ותנועות העיניים של ג'ף ובין התפתחות הפעולה שהוא רואה.

מעקב ראשו אחר השכן העובר מחדר השינה ומאשתו לחדר אחר מדגים את דיוק החיתוך בין המבטים ותנועות העיניים של ג'ף ובין התפתחות הפעולה שהוא רואה. (גם כאן נמצא את תנועת המצלמה)

                  משך שהות הצילומים על המסך מעיד על מידת העניין של ג'ף בכל מה שהוא רואה.

4. שילוב בין פס-קול ועריכה: תשומת הלב של ג'ף  מוסטת בהתאם לאפקט הקולי שהוא שומע: למשל הסטת הראש לעבר נגינת הפסנתר, והצופה בהתאם לסקרנותו ולנקודת מבטו של ג'ף השוט הבא הוא של המוסיקאי המנגן על הפסנתר.   רעש הליקופטר,  המבט של ג'ף מופנה למעלה, השוט הבא הוא של ההליקופטר.

ג. תאר שוט מנקודת מבט מתוך סרט אחר בו צפינו במהלך השנה. הסבר את אמצעי המבע הקולנועי בו הבמאי לעיצוב השוט מנקודת מבט אליו אתה מתייחס.

בסרט  "אני והחבר'ה"- גורדי מסתכל מחלון ביתו על הוריו. אמצעי המבע הקולנועיים: צילום מזווית גבוהה  בלונג שוט (בהתאם למיקומו). לשוט זה קודם שוט של פניו בקלוז אפ, כך שאנחנו משייכים את הנראה לנקודת המבט שלו.

ד. כתוב במה שונה תפקידו של שוט זה מתפקיד הצילום דרך נקודת המבט של גיבור הסרט "החלון האחורי"

הזדהות עם גורדי, הרואה את הגב של הוריו (הם מפנים לו את גבם). זהו שוט אחד ברצף של שוטים המראים את הוריו מעוד נקודות מבט. בסרט "החלון האחורי" אנחנו מוגבלים כמו גיבור הסרט, ויכולים להיחשף רק למה שהוא רואה.

 

 

 

 

שאלה 2:

א. תאר את סצינת טקס ההטבלה וחיסול חמש המשפחות היריבות בסרטו של קופולה "הסנדק 1"

פרנסיס פורד קופולה משתמש בעריכה צולבת ברגעי השיא של סיום הסרט הסנדק חלק 1 1972. במהלך טקס ההטבלה בכנסייה שבה משמש מייקל קורליאונה (אל פצ'ינו) סנדק לבן אחותו, "חותך" קופולה לתמונות ממקומות אחרים: להכנות של אנשיו לקראת חיסול ראשי חמשת המשפחות היריבות למשפחת קורליאונה, ולחיסולם.  בסיום הסצינה נראה מונטאז' של חמשת הגופות מנוקבות הכדורים.

סיום הסרט מראה את התבססותו של מייקל כסנדק, הן בתחום המשפחה, והן כ"בוס" הגדול של המאפיה. העריכה המקבילה יוצרת פער אירוני בין תיפקודו כאיש משפחה ונוצרי מאמין לבין האלימות ושפיכות הדמים המאפיינות את עיסוקיו כראש המאפיה, בין קדושה וחטא שפיכות הדמים, בין חיים חדשים ומוות.

ב. כתוב ותאר שלושה מרכיבים של השפה הקולנועית בהם משתמש קופולה לחיזוק ועיצוב הרעיון של סצינה זו

. מרכיבים של השפה הקולנועית המעצימים את הרעיון בסצינה:

פס קול: נגינת האורגן של הכנסיה ובכי התינוק מלווה גם את הרציחות. פס הקול הא-סינכרוני (נגינת העוגב ובכי התינוק משתייכים להתרחשות בכנסיה ולא במקומות השונים בהם מתרחשות הרציחות) משפיע על ההתרחשות בהן- ומגביר את הקשר בין הטמא לטהור, בין מייקל איש המשפחה ומייקל ראש המאפייה.

השאלה "מייקל קורליאונה, האם אתה דוחה את השטן ?" ותשובתו המאופקת "כן" פותחת את סידרת הרציחות. בדרך זו מוגברת האירוניה והפער בין המילים למעשים.

צבעוניות: זהוב-חום המשקפים משפחתיות וקדושה בכנסיה, כחול קר בהכנות לרציחות, מדגיש את הפער בין שני המצבים.

עריכה: מקבילה/צולבת, כפי שכבר נכתב. כמו כן נמצא קשר של פעולה בין השוטים המצולמים בכנסיה ובין השוטים של ההכנות לקראת חיסול היריבים: הכומר מתיר את כובע התינוק – המאפיונר נוטל תת מקלע...

קצב העריכה גובר ככל שהמתח עולה.

משחק: פניו הקפואות של מייקל, היודע מה אמור להתרחש כרגע, אך אינו מראה את המתח שבו הוא נתון.  רק העיניים הנעות כל הזמן מסגירות את המתח שלו לצופים

תלבושות: המשחזרות את התקופה, בגדי המאפיונרים.

סטינג: המיקום בו נמצאים ראשי המשפחות- ארבעה מתוכם נמצאים במקומות סגורים- ללא מוצא.

אביזרים: הסיגריה, המשקפת את המתח בו נתונים אנשיו של מייקל העומדים לבצע את המשימה.

תאורה: הצללים על פניו של מייקל- הם המסגירים את המתרחש מחוץ לכנסייה.

מיסגור: הצילום בלונג שוטים ודיפ פוקוס בכנסייה, המעניקים את תחושת הקדושה של המקום וגודלו הזעיר של האדם בתוכה.

ד.  ציין סוג עריכה נוסף, והבא לו דוגמא מתוך סרט

: עריכה אנליטית, בלתי מובחנת, השומרת על רצף, שפותחה על ידי גריפית. בעריכה זו נשמור על אחדות הזמן והמקום בסצינה. נפתח בשוט מכונן,(אסטבלישינג שוט) ואחר כך נפרק את המרכיבים של הסצינה על פי ההתפתחות הדרמטית.

עריכת מונטאז': שפותחה ברוסיה הסובייטית. בעריכה זו הפרטים יוצרים את הרעיון, ואין אנחנו שומרים על רצף, או על אחדות הזמן , או על אחדות המקום.

מונטאז'  נפשי: של פודובקין בסרט "האם". סידרה של שוטים המתארת חוויה נפשית, אשר יכולה להיות חלום, הזיה או רגשות.

מונטאז' אינטלקטואלי: של אייזנשטיין.  הניגודיות בין השוטים יוצרים רעיון. סצינת המדרגות בסרט "האוניה פוטיומקין"

מונטאז' תיאורי: סידרה של שוטים הממחישים את חלוף הזמן או מעבר ממקום למקום. (בסרט "אני והחבר'ה" בשיחת הילדים סביב המדורה).

 

שאלה 3:

תאר סצינה מתוך הסרט "אני והחברה". כתוב:

א. מהו מיקומה של הסצינה בהתפתחות העלילתית של הסרט

ב. מיהן הדמויות המשתתפות בסצינה. כיצד הן מעוצבות? בפני איזה קונפליקט הן עומדות

ג. תאר שלושה אמצעי מבע קולנועיים בסצינה, ואת תפקידם בעיצוב הרעיון המרכזי של הסצינה אותה בחרת לתאר, והרעין המרכזי של הסרט

ד. הסבר מהי מיזנסצינה, הסבר את הרעיון וההגיון בעיצוב המיסנסצינה בסצינה אותה בחרת לתאר.

הסצינה אליה אתייחס הינה באקספוזיציה של הסרט. בסצינה זו אנו מתוודעים למערכת היחסים בביתו של המספר- גורדי. גורדי מחפש מימיה לצורך היציאה למסע עם חבריו.

הסצינה נפתחת ב VOICE OVER המציין ש"באותו קיץ הייתי בלתי ניראה". בהתאם לכך התמונה הראשונה היא של סדין המכסה על כלל ההתרחשות, הסדין נחשף, כשם שגורדי עומד לחשוף בפנינו את הסודות הכמוסים שלו, והדברים המעיקים על בני משפחתו. אחיו הגדול, המוצלח (זאת אנחנו למדים מהאביזרים בחדרו של אחיו דני- תמונות וגביעים המעידים על הצלחותיו), נהרג, והוריו שקועים באבל על מות בנם הבכור.

גורדי מרגיש רחוק, מרוחק וזנוח, ובהתאם לכך מארגן הבמאי את המיזנסצינה: האם, שהכי קיצונית באבל על מות הבן, נמצאת בקדמת הפריים, האב עודר בקרקע במיד גראונד, ואילו גורדי נמצא הרחק, כלוא בחלון קטן בביתו. הוא פונה אל הוריו, שנראים מרוקנים מכל רוח חיים,

שוט מנקודת המבט של גורדי- כעת אנחנו רואים עד כמה הם מפנים אליו את גבם, עד כמה הם מרוחקים ממנו, עד כמה האם מנותקת מהמתרחש. גורדי פונה אליה, אך אין היא עונה- אביו אומר לו שהמימייה שהוא מחפש נמצאת בחדרו של דני.

בוויס אובר גורדי, המבוגר, המספר לנו את סיפורו של אותו מסע אחר הגוויה בפלש בק מנקודת מבטו, מסביר לצופים שאותו קיץ אחיו דני נהרג.

גורדי, הילד נכנס לחדר של אחיו. הדבר הראשון שאנחנו רואים היא דלת עץ, וקיימת תחושה של כניסה למקום חלול, של מת- ובהתאם לכך מועצמים האפקטים הקוליים של פתיחת הדלתות וכו'. גורדי הילד ניזכר באחיו: יציאה מהסצינה לפלש בק: אחיו דני מעניק לו את כובע המזל . בסצינה זו נמצא תאורה שונה:זהובה-חומה, זוהרת וחמימה, המתארת את מערכת היחסים החמה עם אחיו הגדול. רגע הפלש בק החמים והאינטימי נקטע בקולו האדיש של האב- "מצאת"? גוריד חוזר למציאות. אביו הלבוש בכחול  (לגורדי חולצה אדומה) מחזיר את גורדי אל המציאות האכזרית, המבקרת אותו ואת חבריו.

העצמת האפקטים הקוליים. צעדיו החלולים של האב.

מוסיקה: (אקסטרא-דיאגטית):  עצובה, שקיטה, ברגע שגורדי נכנס לחדרו של אחיו.

עיצוב העולם הבדיוני: ריאלסטי, שיחזור שנות החמישים.

לבוש: כנ"ל

משחק: ההורים קפואים, מתים-חיים, בניגוד לחום ביחסים המתגלים בפלש בק של גורדי עם אחיו.

הקונפליקט בסצינה: בין גורדי לאביו, הפוסל את חבריו, בין המוות והחיים. הסרט עוסק בגלוי עצמי, במפגש עם המוות, פגישה שמזכירה לאדם את היותו זמני וחולף, ובהשלמה של גורדי עם מות אחיו האהוב, בעוצמה שמעניקים לנו החברים הנכונים.

היכן נמצא עיצוב עולם בלתי ריאליסטי בסרט?

עיצוב עולם בדיוני לא ריאליסטי: נמצא בסצינת החלום (אור כחול, עדשה רחבה)

                                                    בסיפור על "תחת שמן", שבו גם המשחק גם הצילום וגם התאורה הופכים להיות מלאכותיים, לא טבעיים עם צבעוניות מוזה והדגשת הגוון האדום של האוכמניות שניתזות לכל עבר.

פס קול: וויס אובר: גורדי הסופר המבוגר מוסיף קטעי קישור ופרשנות של מבוגר המביט אחורה לא בזעם כי אם בחיוך סלחני.

 

 

 

---
---

גואל דרורי

 יועץ לטכנולוגיות תקשורת
מומחה לטלוויזיה , קולנוע וצילום סטילס

מרכז חטיבת הטלוויזיה,צילום, קולנוע ותקשורת. תיכון מקיף ו' לאומנויות באר שבע

[drorygoe@netvision.net.il ] [gdrory@edu-negev.gov.il ]

 

עמוד זה עודכן בתאריך--- 15.11.2003---