המכללה לאומנויות המסך

מקיף ו' ע"ש קוהל באר שבע

רח' בית-אל שכ' ט' באר-שבע

טל':08-6420410   פקס: 08-6435139   טלפון ישיר 08-6103707

http://run.to/makif-vav      http://michlala.nav.to        michlala@nav.to

 

 

 

פרויקט הגמר

ליג' טכנאים

 

הסרט האינטראקטיבי

 

 

מה בחוברת?

1. מהו סרט אינטראקטיבי?

2. סגנונות סרטים אינטראקטיביים

3. שיטות הנווט

4. תהליכי עבודה בסרט אינטראקטיבי

5. הגדרות תפקיד בסרט אינטראקטיבי

6. תרגיל סדנת סרט אינטראקטיבי

7. הנחיות להכנת עבודת גמר ליג', טכנאים

8. אמות המידה המקצועיות להפקת פרויקט הגמר

9. מבנה תיק ההפקה

10.                           תבחינים להערכת פרויקט גמר כיתה י"ג

 

_______________________________________

 

ההנחיות בחוברת זו לוקטו ונערכו ע"י

גואל דרורי- מנהל המכללה

תשס"ו 2005-2006

 

מהו סרט אינטראקטיבי

הכוונה במונח סרט אינטראקטיבי,היא בד"כ לסרט / אנימציה הגורם לצופה לפעול על מנת להשפיע על מרכיב אחד או יותר בסרט ומקנה תחושה של "השתתפות פעילה".

 

ישנם סוגים רבים של סרטים הנחשבים "אינטראקטיביים" אך לא בכולם ישנה באמת יכולת או חופש פעולה לצופה.ברוב הסרטים הקיימים כיום בערוצי "תקשורת המונים" העלילה נעה במסלולים קבועים בתוך מסגרת עלילתית מובנית וסגורה. בהמשך נבחן טוב יותר את מרכיבי ומאפייני ה"סרט אינטראקטיבי".

 

רצ"ב מספר סגנונות של סרטים הנחשבים "אינטראקטיביים" ותכונותיהם המרכזיות:

 

1 . סרט עלילתי המורכב ממספר חלקים (פרקים) כאשר כל פרק משודר בהתאם לבחירת הקהל (סידרת טלוויזיה שבועית, סרט המשודר באינטרנט  וכו'). על מנת  ליצור סרט מסוג זה יש לצלם את כל  אפשרויות התפתחות העלילה הנדרשות ולשדר אותן בהתאם לבחירת הקהל (כל צופה לעצמו או משאל רוב).

 

תכונות: מבנה סגור וקשיח, בדרך כלל ניתנות רק 2 בחירות (כן או לא), אין חופש בחירה או גמישות. רמת תכנון וביצוע נדרשת - בינונית ומטה. גמישות - נמוכה.

 

2. סרטון הדרכה \ עלילתי, הכולל מספר נתיבי עלילה, כאשר נתיב אחד ראשי , מוגדר כנתיב הנכון "שביל הזהב", המוביל מהפתיח ועד הסגיר במסלול ישיר, שאר הנתיבים מתקיימים במקביל והגישה אליהם נובעת מהתפצלויות ב"צמתים" הממוקמים בחלק מהנתיבים. על כל נתיב ישנן מספר "צמתים" המתפצלים לנתיבים שונים אשר בחלקם מובילים לנתיב המרכזי ובחלקם מובילים לנקודות ללא מוצא אשר מחזירות את ה"צופה"  לנקודות ההתחלה או לצומת אחרת המאפשרת את המשך העלילה .

 

תכונות: דורש תכנון מקדים מורכב הכולל הגדרת משתנים ומסלולי עלילה, ישנה מסגרת עלילתית סגורה אד עם  טווח  סטייה רחב, יש צורך  להגדיר מסלולים ונקודות  חזרה  מוגדרים  וכן  לקבוע נתיב מרכזי "שביל הזהב". רמת תכנון וביצוע נדרשת -בינונית עד גבוהה. גמישות -נמוכה עד בינונית.

 

3. סרטון אנימציה \ משחק מחשב אשר כולל מראש מספר נתיבי עלילה, המשתנים בהתאם לפעולות השחקן\ צופה תוך כדי הרצת הסרט. סרט או משחק זה מתוכננים מראש ע"פ מספר משתנים אשר בהתאם לערך שהם מקבלים מגיבה התוכנה \ סרט למשתמש.

 

תכונות: דורש תכנון מקדים מורכב הכולל הגדרת משתנים ומסלולי עלילה מורכבים, עדיין ישנה מסגרת עלילתית סגורה אך מגוונת מאד ומספר האפשרויות גדול. רמת תכנון וביצוע נדרשת - גבוהה. גמישות -בינונית עד גבוהה.

 

4. סרט בהמשכים (אינטרנט \ טלוויזיה), כאשר כל פרק חדש נכתב ומצולם רק לאחר תגובות הצופים על הפרק הקודם, כלומר לאחר שידור פרק אחד מתקבלות בקשות למאפיינים ולעליה של הפרק הבא, ובהתאם לבקשות כותבים ומצלמים את הפרק הבא.

 

                תכונות: כל פרק  מתוכנן  מחדש, ישנו כיוון עלילתי כללי אך ללא מסגרת, דורש עבודת הפקה מחודשת בכל יצירת פרק חדש. רמת תכנון וביצוע נדרשת - נמוכה. גמישות - גבוהה.

                                   

 

מבנה התסריט

סגנון סרט 1

 מבנה סגור וקשיח, בדרך כלל ניתנות רק 2 בחירות (כן או לא), אין חופש בחירה או גמישות. כל דילמה מובילה רק ל 2 אפשרויות

 

 

 

סגנון סרט 2

 

ישנה מסגרת עלילתית סגורה אך עם טווח סטייה רחב, יש צורך להגדיר מסלולים ונקודות חזרה מוגדרים וכן לקבוע נתיב מרכזי "שביל הזהב".

 

 

 

סגנון סרט 3

 

דורש תכנון מקדים מורכב הכולל הגדרת משתנים ומסלולי עלילה מורכבים, עדיין ישנה מסגרת

עלילתית סגורה אך מגוונת מאד ומספר האפשרויות גדול.

 

 

סגנון סרט 4

 

פרק מתוכנן מחדש, ישנו כיוון עלילתי כללי אך ללא מסגרת, דורש עבודת הפקה מחודשת בכל

יצירת פרק חדש.

 

 

 

שיטות ניווט

ניתן להבחין בין שלוש שיטות מרכזיות של ניווט ופעילות ה"צופה" בסרט אינטראקטיבי :

 

1) ניווט תוך כדי ניגון הסרט -

"הצופה הפעיל" מפעיל את הסרט בזמן ריצה, בד"כ ע"י לחיצה על "נקודות חמות) הממוקמות בתוך הסרט עצמו, ואשר גורמות לשינוי מיידי בתכונות הסרט. הצופה מזהה את מיקומן של ה"נקודות החמות" ע"פ שינוי של סמן העכבר או על פי סימון אחר על הסרט עצמו.

 

2) ניווט  בנקודות עצירה -

שימוש ב"נקודות סימון" (markers), אשר עוצרות את הסרט, ולאחר מכן המתנה לפעילת מצד הצופה. בשיטה זו ישנן מספר אפשרויות לאפשר לצופה לפעול:

 

                מתן בחירה להמשך הניגון ע"פ תמונה מקדימה של הסצנה ותיאור קצר של הבחירה

 

קביעת משתנים ו\או מבנה

 

 

 

תהליכי עבודה בסרט אינטראקטיבי

 

הצוות הדרוש ליצירת סרט אינטראקטיבי , כולל בתוכו מקצוענים מתחום הקולנוע  והטלוויזיה  וכן אנשי מקצוע מעולם התכנות והעיצוב הגראפי.

 

משקלם של המרכיבים האודיו - ויזואליים (וידיאו, קול, עיצוב מסך), הוא רב מצד ה"צופה" או המשתמש, אך הוא נמוך יחסית לחשיבותם ומשקלם של המרכיבים התכנותים - תכנוניים, מצד ההפקה והיצירה של הסרט.

 

רוב הדגש ביצירת סרט אינטראקטיבי הוא על התכנון והתכנות של הממשקים ושילובם של קטעי המדיה ב"תוכנה" עצמה, לכן ראש צוות הפיתוח מדורג היררכית גבוה יותר מצוות ההפקה של הסרט.

 

להלן תיאור שלבי העבודה על סרט אינטראקטיבי :

 

1.   הגדרת מטרות ליעדי הסרט - נושא, אופי, גיל המשתמש ("צופה"), פורמט (ריאליסטי, פנטזיה, מצויר, תיעוד, הדרכה וכו'),

 

2.   גיוס צוותי הפקה - על פי סוג הסרט, הפורמט ואמצעי ההמחשה. הגיוס מתחלק לצוות הוידיאו / קול וצוות הפיתוח (תכנות).

 

3.   תסריט ומבנה - כתיבת תסריט ראשי, חלוקה לתסריטי משנה, קביעת שיטת הניווט, סגנון הסרט (סוג האינטראקטיביות), בניית ה- Story-board, הגדרת משתנים ודמויות.

 

4.  חלוקה לצוותי מקצוע- צוותי מתכנתים  באחריות ראש צוות פיתוח, צוותי הפקה בשטח (צילום , עריכה,  קול) באחריות במאי ומפיק בפועל, ריכוז הפרויקט וניהולו מתבצע ע"י מפיק על ובמאי מולטימדיה.

A.  צוות תכנות - קביעת  משתנים, בניית  "שלד" ,עיצוב  ממשק, בניית  "אב טיפוס".

   B. צוות צילום ועריכה- כתיבת תסריטי משנה (סצנות), צילום, בימוי, תאורה, עריכה.

 

5.  שילוב  חומרים - סרטים ערוכים, פס קול, אפקטים, ממשק משתמש - הפקת גרסת Beta.

 

6. מבחנים - הרצת גרסה לניפוי "באגים", בדיקה על קבוצות מיקוד, בדיקה על גרסאות חומרה

שונות.

 

7. שיפוץ - סגירת מבנה, עצוב וממשק - הכנת גרסה סופית.

 

8. הכנת "מאסטר".

 

9.  שיכפול והפצה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

הגדרות תפקיד בסרט אינטראקטיבי

"צוות מוביל" מורכב מ:

  1. מפיק על,
  2. בימאי מולטימדיה,
  3. תסריטאי ראשי,
  4. שוזר,
  5. ראש צוות פיתוח.

 

מפיק על - אחריות כוללת על הפרויקט, כולל כספים, שינוע, גיוס צוותים, עמידה  בלו"ז,  השגת אמצעם שונים, קישור צוותי עבודה וכו'.

 

במאי מולטימדיה- אחריות על המוצר המוגמר, כולל מבנה, עיצוב, שיטת ניווט, איכות החומרים שבשימוש, סגנון, דמויות, תסריטים, פס קול וכו'.

 

במאי שטח- אחריות כוללת על סרטי הוידיאו המשולבים במוצר, כולל התאמה להגדרות הראשיות של הסרט, הסגנון, העמדה של השחקנים והאובייקטים.

 

מפיק בפועל - אחריות כוללת על צוות ההפקה בשטח, כולל שינוע, אביזרים, ציוד, תלבושות, שחקנים, סיוע לבמאי, זמינות ורמה מקצועית של אנשי צוות, עמידה בלו"ז ותפעול שוטף בשטח.

 

תסריטאי - כתיבת התסריט הראשי ו\או התאמתו למבנה והסרט האינטראקטיבי, כתיבת תסריטי משנה לסצנות השונות תוך התאמה למבנה הראשי.

 

צלם - אחריות לאיכות הצילום והתאמתו לדרישות שנקבעו ע"י "הצוות המוביל".

 

עורך- אחריות על עריכת קטעי הוידיאו ושילובם עם פס הקול, הכנת קטעי הוידיאו בהתאם לדרישות שנקבעו בהגדרת "הסרט האינטראקטיבי" השלם.

 

שוזר - אחראי של שילוב האלמנטים השונים (קול,וידיאו ,ממשק משתמש, תוכנה) בניית מבנה הסרט ויצירת המוצר המוגמר.

 

ראש צוות פיתוח - אחראי על צוות המפתחים והמתכנתים, כולל עמידה בלו"ז, התאמת פתרונות התוכנה להגדרות ה"מוצר", פיתרון בעיות תכנות.

 

מעצב - אחריות על בניית "ממשק המשתמש",  התאמתו  לדרישות ה"מוצר", תוך הגדרת  "שומרי מקום" לאלמנטים שעוד  לא הוכנו או לא התקבלו.

 

מתכנת - אחריות על כתיבת "הקוד" של הסרט האינטראקטיבי, הגדרת המשתנים ופיתוח פתרונות לשילוב במוצר המוגמר.

 

 

 

תרגיל סדנת סרט אינטראקטיבי

 

בחרו אחד מהנושאים הבאים :

משחקי חיוור -                     המשתמש צריך ללמוד כיצד להזמין בחור / בחורה ליציאה.

החלפת גלגל פגום ברכב -   המשתמש צריך ללמוד כיצד לחליף גלגל תקור,

ראיון עבודה -                                       המשתמש צריך ללמוד מהם העקרונות הנכונים בתהליך ראיון עבודה (תוך התנסות בתהליך).

זהירות בדרכים -                                 המשתמש צריך ללמוד כיצד לנהוג כ"הולך רגל" / "נהג"

בסיטואציה ספציפית (מעבר חציה, כביש רטוב, ראות לקויה וכו').

 

שלב א.

 

כתבו ושרטטו את מבנה הסרט האינטראקטיבי (כולל סגנון הסרט ושיטת ניווט).

כתבו את הסינופסיס (עד 30 שורות ) של הסרט.

כתבו את תסריטי המשנה (סצנות של הסרט (מספרו אותן לפי מיקומן).

 

 

שלב ב.

 

התפצלו ל"צוות השטח" ו"צוות העיצוב והתכנות" ומפיק ראשי.

 

"צוות שטח"

                צלמו את קטעי הוידיאו וערכו אותם במחשב.

                הביאו את הקטעים הערוכים ל"שוזרים".

 

"צוות עיצוב ותכנות"

                עצבו את מבנה המסך וממשק המשתמש (כולל "שומרי מקום" לכפתורים והוידיאו)

                בנו "אב  טיפוס" בהתאמה ל Story-board  ולשיטת ניווט שבחרתם.

                בדקו את ה"אב טיפוס" ותקנו תקלות.

                שלבו את קטעי הוידיאו הערוכים בתוך ממשק המשתמש.

                הכינו גרסת Beta פעילה.

                שלבו קטעי קול ואנימציה נוספים, תקנו "באגים"

                הכינו גרסת  Master  להצגה.

 

 

שלב ג.

 

                הצגת העבודות, דיון, והכנת תוכנית פעולה.

 

 

 

הכנת עבודת גמר ליג', טכנאים -

פרויקט סיום שנה א' הנדסאים

סרט הדרכה אינטראקטיבי

 

מטרת פרויקט הגמר:

 

 יצירת סרט הדרכה עם מאפיינים עלילתיים, באורך של 7 דקות, המשלב כלים אינטראקטיביים

בפורמט 2 MPEG , פרויקט זה יבטא את יכולתו ושליטתו של התלמיד היוצר לשלב כלי הבעה טלוויזיוניים ואמצעי מדיה ממוחשבים ומתוקשבים.

 

במרכז פרויקט הגמר יעמדו התכנון והביצוע של סרט הדרכה שיאפשר לצופה ללמוד בצורה אינטראקטיבית את כללי נושא ההדרכה, באמצעות השימוש בכלים ממוחשבים הטמונים בתוך הסרט. כך לדוגמא, תינתן לצופה האפשרות לבחור את שלבי ההתקדמות ואפשרות בחירה למתן תשובות לשאלות העולות מתוך תהליך הלימוד. מתוך כך, בתוך מבנה הסרט יהיו סצנות שיבוימו ויצולמו מספר פעמים, כל פעם מהיבט הדרכתי אחר.

 

בנוסף לתפקיד התסריטאי והבמאי יצורף לסרט בעל תפקיד נוסף, מעצב סביבה אינטראקטיבית של הסרט האחראי להביא את הסרט משלב התסריט ועד גמר שלב העריכה לפורמט אינטראקטיבי, כולל הדפסה של הסרט בפורמט על גבי CD או DVD עבודתו תעשה בשיתוף פעולה צמוד עם הבמאי והתסריטאי מרגע גיבוש הסרט ועד לעריכתו הסופית, ועל כך גם יזכה לציון כחלק מאנשי הצוות הזכאים לציון על הפרויקט.

 

הגדרת פרויקט הגמר:

 

פרויקט הגמר יעסוק בסרט הדרכה שיוצג באמצעות כלים אינטראקטיביים על פי המרכיבים הבאים:

א.            בחירת נושא ההדרכה של מוצר/נושא .

ב.            הגדרת קהל היעד והמשתמש הסופי.

ג.             הגדרת מטרת ההדרכה של קהל היעד והיעדים אותם ניתן להשיג באמצעות הסרט.

ד.            תחקיר מעמיק בנושא ההדרכה שנבחר להצגה בסרט והאמצעים המתודולוגיים (ההדרכתיים) שילוו את הסרט.

ה.            כתיבת תסריט הדרכה תוך שימוש חופשי בז'אנרים הטלוויזיוניים" השונים התואמים את העברת הנושא ההדרכתי ואשר יכלול אפשרויות של המשתמש הסופי ללמוד תוך שימוש בברירות מחדל ומשוב לתשובותיו במהלך הלימוד מתוך הדיסק עליו מוטבע הסרט.

ו.             עיצוב ארכיטקטוני של הדיסק על פי התסריט.

ז.             תיעוד מהלך הפרויקט בספר הפקה על פי המרכיבים:

                                1)            רציונאל סרט ההדרכה.

                                2)            הנושא של סרט ההדרכה.

                                3)            הגדרת המטרות של סרט ההדרכה.

                                4)            הגדרת קהל היעד והמשתמש הסופי.

                                                5)            תחקיר מקיף על נושא ההדרכה והאמצעים המתודולוגיים אשר יבואו לידי

                                                                ביטוי בסרט.

                                6)            העיצוב הארכיטקטוני של הסרט האינטראקטיבי.

                                7)            שוטינג סקריפט מפורט כולל "פלור פלאן" שבו יצוינו זוויות הצילום

                                                ותנועות המצלמה לכל סצנה.

                                8)            ברייק דאון מפורט.

                                9)            תיעוד שלבי הכנה על פי המקצועות: בימוי צילום הפקה עריכה.

                                                ספר ההפקה יכלול את קלטות מבחני הבד וסיורי האתרים המצטלמים.

                                                ספר ההפקה כולו יוגש מודפס.

ח.            הפקת הפרויקט ועריכתו בשילוב אמצעים ויזואליים דוגמת תוכנות אנימציה וגרפיקה ממוחשבות.

ט.            שילוב האמצעים הממוחשבים לקבלת התוצאה האינטראקטיבית.

 

 

י.             הטבעת הדיסק בפורמאט תקן 2 MPEG על גבי CD או DVD

 

מערך תשתית להפקת סרט אינטראקטיבי

 

מערך התשתית להפקת סרט אינטראקטיבי כוללת מספר חלקים:

 

                צילום

                מצלמות דיגיטאליות (איכות ויכולת עבודה בתקשורת 1394 IEEE (Fire wire או iLink)

 

                עריכה

סט מערכות עריכה ממוחשבת המסוגל להפיק 2 MPEG כגון כרטיס עריכה  2500 RT מערכת עריכה 500 DV או 100 DC. מערכות מקצועיות העובדות עם  1394 IEEE. אופציית ה- PRINT DVD מאפשרת יצירת קבצים ל- DVD.

 

                צריבת הסרט

צריבת הסרט תעשה על ידי הפקתו מקבצי 2 MPEG על גבי דיסק קשיח או CD או DVD. הצגת הסרט האינטראקטיבי תלווה בתוכנת "שיזור" המאפשרת גישה אינטראקטיבית.

א.            צריבה על CD באמצעות תוכנת שיזור פשוטה וקלה דוגמת MYDVD של SONIC. יש צורך בצורב תקליטורים. (מומלץ לגיבוי בכל מקרה).

                                ב. צריבה על DVD. במקרה זה יש להשתמש בשרותי לשכת שרות.

 

לוח זמנים:

  1. הגשת טופס לאישור הפקת פרויקט גמר (מצ"ב) על-ידי המפקח הארצי - עד סוף חודש אוקטובר של שנת הלימודים, לתלמידים המסיימים לימודיהם לתואר טכנאי בלבד.
  2. הגשת תסריט מלא - עד סוף טרימסטר א'.
  3. ארגון ההפקה, יציאה לצילומים והשלמתם והרכבת תיק הפקה - עד סוף טרימסטר ב'.
  4. גמר ההפקה - עד מחצית טרימסטר ג'.
  5. לתלמידים לתואר טכנאי הגנה על פרויקט הגמר החל ממחצית אפריל של שנת הלימודים ועד 29 בו. ההגנה תתואם עם המפקח הארצי.
  6. תיק ההפקה יוגש לבוחנים עד שבועיים לפני מועד הבחינה.

 

 

בעלי התפקידים הראשיים להפקת פרויקט הגמר

 

  1. מפיק על- אחראי על הפקת כל הסרטים (3-5 סרטים)
  2. במאי \ תסריטאי
  3. צלם
  4. עורך
  5. מעצב סביבה

 

 

 

כל סרט יחייב תלמידים נוספים להיות שותפים בו במקצועות הבאים

 

תאורן

איש קול- הקלטה

איש קול- מפעיל בום

מעצב תלבושות, תפאורה ואביזרים

עוזר צלם

מנהל תסריט

עוזר במאי

 

כל המקצועות הללו חובה שישתתפו בכל הפקה.

 

 

מבנה הסרט:

הסרט יתמקד בנושא הדרכה ספציפי. דוגמאות:

  • "כיצד נוהגים בכביש רטוב"
  • "תהליך קניה ומכירה של מניות בבנק"
  • "כיצד גולשים בגלשן רוח"
  • "אילוף כלב הנחייה לעיוורים"

 

מבנה הסרט יכלול מרכיבים דרמתיים אשר יהוו בסיס למתן דוגמאות ואפשרויות למידה על ידי המשתמש הסופי של הסרט. דוגמא: בסרט הדרכה בנושא נהיגה בכביש רטוב, ההדרכה תעשה באמצעות עלילה דרמתית אשר תציג מספר אפשרויות בפני הלומד לנהיגה נכונה ולא נכונה. הלומד, באמצעות הכלים האינטראקטיביים, יוכל לבחור את התשובה, ללמוד את הכללים הנכונים ולהתקדם לשלב הבא על פי יכולתו.

 

הפקת הסרטים תעשה על ידי מפיק על אחד לכולם.

 

 

 

 

תיק הפקה יכלול:

א.            תחקיר במשא ההדרכה שנבחר על ידי התלמיד.

ב.            הגדרה מפורטת של מטרת הסרט: אילו נושאים הסרט אמור להדריך, מיהו המשתמש בסרט, מה הם השלבים בהדרכה שעל הלומד לעבוד וללמוד מהסרט.

ג.             תסריט מפורט (תסריט רב-ערוצים).

ד.            תסריט מצלמה.

ה.            ברייק דאון הפקתי מפורט על פי הכללים.

ו.             תיעוד מדויק של ישיבות ההפקה בכל אחד מהשלבים של ההפקה.

ז.             לוגינג של חומר הגלם.

ח.            קונספציות הבימוי.

ט.            קונספציות הצילום.

י.             קונספציות עיצוב התאורה.

יא.          קונספציות עיצוב תפאורה.

יב.           קונספציות העריכה.

יג.           קונספציות שימוש בכלים ממוחשבים אינטראקטיביים.

 

תיק ההפקה ייכתב על ידי נושאי התפקידים השונים, וארגונו יהיה באחריות מפיק הסרט.

 

 

 

 

 

אמות המידה המקצועיות להפקת פרויקט הגמר:

א.            כל סרט יוגש בפורמט 2 MPEG הצגת הסרט תהיה על גבי די.וי.די. או סי.די. או על גבי דיסק קשיח.

ב.            הסרט יצולם במצלמה דיגיטאלית (3 CCD) וייערך בציוד דיגיטאלי.

ג.             אורך הפרויקט כולו לא יעלה על 10 דקות נטו ולא יהיה פחות מ- 7- דקות נטו. סה"כ הסרט, כולל הסתעפויות, לא יעלה על 20 דקות.

ד.            חובה לשלב בסרט אמצעים גרפים ואפקטים ממוחשבים.

ה.            חובה לעצב פתיח באנימציה דו מימדית לפחות בסרט.

ו.             הקפדה על עיצוב הפריים, תאורה, תפאורה, תלבושות.

ז.             הקפדה מיוחדת על עיצוב פס הקול ואיכות ההקלטה.

ח.            בחירת שחקנים בהתאם לדרישות התסריט.

ט.            בחירת אתרי הצילום בהתאם לדרישות התסריט.

י.             שימוש נבון בכלים אינטראקטיביים בהתאם לדרישות התסריט.

יא.          הקפדה על תהליך עריכה הכולל לוגינג, מבנה, מקצב ומעברים.

יג.           שילוב העבודה בסביבה אינטרנטית.

 

 

תבחינים להערכת פרויקט גמר כיתה י"ג

 

א. מבנה הסרט

האם הסרט משיג את מטרות ההדרכה האינטראקטיבית בנושא שהסרט עוסק בו כפי שהוגדרו בספר ההפקה.

                האם מבנה הסרט ברור ומוגדר ועונה על הקריטריונים של הדרכה אינטראקטיבית.

                האם קיימים בו אמצעים דרמתיים התורמים לסרט.

 

ב.  הפקת הסרט

                האם ניכרת השקעה ברמת ההפקה והאמצעים שהסרט מציג.

                האם המפיק עמד בלוח זמני ההכנה של הסרט לכל שלבי הפקתו.

 

ג.  צילום ותאורה

                האם הצילום תורם לסרט בהיבטים הבאים:

  • סגנון.
  • אוירה.
  • קומפוזיציות מדויקות.
  • תנועות מצלמה נקיות בהתאם לסגנון.
  • תאורה מעוצבת בהתאם לדרישות התסריט.
  • אפקטים חזותיים.

 

ד.   בימוי

                בימוי הסרט יבחן על פי המרכיבים הבאים:

                א.            תכנון וביצוע של השוטינג סקריפט.

                נ.             בימוי ברור ומסוגנן של המיזנסצינה.

                ג.             בחירת אתרי צילום בהתאם לדרישות התסריט ומטרות הסרט.

                ד.            שימוש בזויות ונצלמה מעניינות בהתאם לדרישות התסריט.

                ה.            גיבוש סגנון בימוי ברור.

                1.            הקפדה על המשכיות.

                ז.             בחירת השחקנים/מגישים של סרט ההדרכה.

                ח.            הדרכת השחקנים/מגישים.

ט.            שימוש יצירתי באמצעים ויזואליים נוספים על הצילום דוגמת אמצעים גראפיים ממוחשבים.

                י.             בימוי מעברים בין הסצנות במידת הצורך.

                יא.          הקפדה על עיצוב התפאורה, התלבושות, האביזרים והצבע.

                יב.           התאמת סגנון בימוי סרט ההדרכה לנושא ההדרכה האינטראקטיבי.

                יג.           רמת הבימוי של הפתיח ועיצוב הכותרות הגראפי.

                יד.           אסתטיקה ויצירתיות של הבמאי.

 

 

 

ה. קול

  • האם הקלטת הקול באיכות טובה.
  • האם קיים תיאום בין הקלטת הקול לפעולה המתרחשת בפריים (דוגמא: הקלטה כאשר הדמויות בלונג שוט חייבות לתת פרספקטיבת הקלטת קול תואמת).
  • האם הקלטת הקריינות ברורה וטובה (למקרה של סרט עם קריינות).
  • האם הוקלטה אווירה ואפקטים בהתאם לתוכן השוטים המצולמים.

 

ו.        עריכה

·                                                                           האם העריכה תרמה לגיבוש ומבנה הסרט.

·                                                                           האם העריכה בעלת קצב ומקצב ברורים ומדויקים.

·                                                                           האם קיים שימוש בסגנונות עריכה דוגמת מונטאז' ועריכה מקבילה.

·                                                                           האם קיימת הקפדה על חיתוכים "נקיים".

·                                                                           האם שולבו אמצעים ויזואליים ממוחשבים במקומות הנכונים.

·                                                                           האם נערכו מעברים תואמים.

·                                                                           האס עיצוב פס הקול של הסרט תואם את תכניו.

·                                                                           איכות התמונה (גרידינג) והמיקס הסופי של הסרט.

 

ז.   תכנון ועיצוב אינטראקטיבי

  • האם הארכיטקטורה האינטראקטיבית של הסרט תוכננה בקפידה.
  • האם המבנה האינטראקטיבי של הסרט עונה על מטרות ההדרכה של הסרט.
  • האם קיים שימוש באפשרויות למידה מגוונת של המשתמש באמצעות הארכיטקטורה האינטראקטיבית של הסרט.
  • האם הכלים האינטראקטיביים של הסרט ידידותיים למשתמש.

 

ח.   תיק ההפקה כולל:

                א.            תחקיר בנושא ההדרכה שנבחר על ידי התלמיד.

ב.            הגדרה מפורטת של מטרת הסרט: אילו נושאים הסרט אמור להדריך, מיהו המשתמש בסרט, מה הם השלבים בהדרכה שעל הלומד לעבוד וללמוד מהסרט.

                ג.             תסריט מפורט (תסריט רב-ערוצים).

                ד.            תסריט מצלמה.

                ה.            בריק דאון הפקתי מפורט על פי הכללים.

                ו.             תיעוד מדוייק של ישיבות ההפקה בכל אחד מהשלבים של ההפקה.

                ז.             לוגינג של חומר הגלם.

                ח.            קונספציות הבימוי.

                ט.            קונספציות הצילום.

                י.             קונספציות עיצוב התאורה.

                יא.          קונספציות עיצוב תפאורה.

                יב.           קונספציות העריכה.

                יג.           קונספציות שימוש בכלים ממוחשבים אינטראקטיביים.

 

תיק ההפקה ייכתב על ידי נושאי התפקידים השונים, וארגונו יהיה באחריות מפיק הסרט.

 

 

ט.   ציון הבחינה

 

                הציון יתחלק שווה בשווה בין שני רכיבים:

 

                א.            הרכיב הקבוצתי שמשקלו 50% מהציון הכולל של ההפקה כולה.

ב.            הרכיב האישי שמשקלו 50% מהציון הכולל והוא נוגע לאחד התפקידים בצוות: תסריטאי-במאי, צלם, עורך.

 

משקלם הכולל של הרכיב הקבוצתי והרכיב האישי הינו 70% מתוך הציון הסופי בבחינה. 30% נוספים יינתנו לתיק ההפקה על-פי חלקו של כל בעל תפקיד וכן לתשובות לשאלות בעת המבחן.

 

 

                                                               

 

 

 

                       

 

הוכן ע"י

גואל דרורי- מנהל המכללה לאמנויות המסך